Poradenské informačné centrá pre občanov so zdravotným postihnutím

Poradenské informačné centrá pre občanov so zdravotným postihnutím (PIC pre ZP) pri úradoch práce, sociálnych vecí a rodiny  úspešne napĺňajú už niekoľko rokov svoje poslanie ako výsledok partnerskej spolupráce slovenských a rakúskych expertov v projekte PHARE Consensus III s názvom „Podpora zamestnávania občanov so zdravotným postihnutím“. V súčasnosti podľa Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny SR pôsobia PIC pre ZP v Žiline: Hurbanova 16, tel. 041 244 0219, 244 0218, Košiciach: Dvorkinova 7, tel. 055 671 9742, PRIEVIDZI: Červeňa 34, tel. 046 2440457, Spišskej Novej Vsi: Odbojárov 53, tel. 053 244 0109, Rimavskej Sobote: Gorkého 12, tel. 047 244 9474. V Bratislave tieto služby poskytuje Centrum pre sociálnu a pracovnú rehabilitáciu IPR (CSPR), Mokrohájska 1, tel. 02 5465 13 54-55. V tejto súvislosti sme požiadali o krátky rozhovor Mgr. Andreu Kozovú, vedúcu managerku CSPR.

V čom je rozdiel medzi poskytovanými službami?

–       Rozdiel medzi poskytovaním služieb PIC a  CSPR je hlavne v tom, že CSPR poskytuje klientom so ZP komplexné služby pracovnej a sociálnej rehabilitácie, najmä vrátane zisťovania fyzického zostatkového pracovného potenciálu klienta a možnosti testovania a nácviku jednoduchých praktických zručností a riešenia intervencie krízy vlastným lekárom a psychológom, čo PIC za súčasného personálneho obsadenia nemá šancu vykonávať. U nás napríklad percentuálny pomer klientov CSPR z hľadiska veku je: do 25 rokov 14% klientov, od 26 – 45 je 32% klientov a nad 45 rokov 54% klientov. V minulosti boli pohlavia prevažne podobne zastúpené s miernymi výkyvmi k obom pohlaviam. V tomto roku mierne prevažujú muži (cca 57%) a v rámci zdravotného postihnutia mierne prevažujú telesné postihnutia (25%), psychické (24%) a organické postihnutia (20%). Často sa však stretávame s klientmi s pridruženými psychiatrickými ochoreniami. Ku všetkým treba pristupovať prísne individuálne.

Pridajte sa k nám na Facebook! Pridajte sa k nám na Facebook!

Koľko klientov sa prihlásilo, resp. malo záujem o pomoc na vašom pracovisku?

–       V prvom polroku 2012 máme 58 novoprihlásených klientov, pričom dlhodobo aktívne spolupracujeme asi s päťdesiatimi klientmi. Celkovo sme v prvom polroku poskytli poradenstvo 139 klientom, pričom to robilo takmer 580 informatívnych a poradenských stretnutí. Priemerne mesačne nám pribudne 8 – 10 klientov často do dlhšie trvajúcej starostlivosti.   

Počty klientov CSPR sú porovnateľné s minulým rokom, v ktorom sme zaznamenali nárast počtu klientov oproti predchádzajúcemu obdobiu. Dá sa to vysvetliť vyššou mierou nezamestnanosti všeobecne a tiež väčšou osvetou a informovanosťou o našom centre najmä prostredníctvom úradov práce. Aktívne spolupracujeme najmä s bratislavským úradom práce, ale v tomto roku  sme zaktivizovali spoluprácu aj s úradom práce v Pezinku a na jeseň máme plánované ďalšie, najmä skupinové poradenské aktivity pre uchádzačov o zamestnanie so zdravotným postihnutím evidovaných v tomto regióne. 

Informácie však poskytujeme občanom v rámci celého Slovenska. Tu však ide predovšetkým o telefonické alebo e-mailové poradenstvo, týkajúce sa najmä zamestnávania občanov so zdravotným postihnutím, príp. ukončenia prac. pomeru občanmi so ZP, tiež poskytujeme poradenstvo pri uplatňovaní si kompenzácií alebo pri vybavovaní si invalidity.  Zúčastňujeme sa tiež rôznych „celoslovensko“ organizovaných informačných dní zameraných na trh práce, počas ktorých poskytujeme poradenstvo pre občanov so zdravotným postihnutím.

Trh práce je macošský aj pre zdravých občanov, nie to ešte pre hendikepovaných. Do procesu hľadania vhodného zamestnania vstupuje viacero faktorov. V akom prípade a ako im dokážete pomôcť?

–       Občania so ZP sa na nás obracajú zväčša s prosbou o pomoc pri hľadaní si vhodného zamestnania, alebo ak im hrozí prepustenie zo zamestnania. Vtedy ich otázky smerujú najmä k pracovno-právnym vzťahom a k ich právam voči zamestnávateľovi a potom k povinnostiam napr. k úradu práce. Našim klientom môžeme v prípade potreby poskytnúť aj poradenstvo pri riešení ich momentálneho zdravotného stavu – zamestnancami nášho centra je lekár aj fyzioterapeut, a taktiež môžu využiť aj psychologické poradenstvo. Pri hľadaní zamestnania pre klienta berieme ohľad najmä na jeho zdravotný stav a vhodnosť danej pracovnej činnosti a pracoviska. Túto posudzujeme na základe psychologického, fyzického a tiež pracovného potenciálu klienta. Jednoducho, snažíme sa poskytnúť komplexnú sociálnu a pracovnú rehabilitáciu (s prípadnou čiastočnou podporou liečebnej rehabilitácie), aby sa klient mohol vhodne začleniť na trh práce. Tento proces si však vyžaduje aktívnu účasť aj zo strany klienta, s čím však niektorí klienti môžu mať problém. Pristupujú niekedy k našej spolupráci spôsobom … „veď mi niečo nájdite a ja tam potom možno nastúpim“.     

V poslednej dobe sa nám osvedčili aj skupinové formy aktivít, pri ktorých okrem získaných informácií môžu naši klienti získať aj rôzne sociálne a komunikačné zručnosti a hlavne aj pracovné návyky. Tiež sa môžu zdokonaliť v zručnostiach práce s PC, príp. si trénujú vyhľadávanie pracovného miesta prostredníctvom internetu. Žiakom našej SOŠ poskytujeme informácie o trhu práce a ako postupovať po ukončení štúdia formou kariérneho poradenstva.

Prejavujú  zamestnávatelia záujem zamestnať hendikepovaných občanov?

–       Je veľmi málo takýchto zamestnávateľov. Ak sú aj takíto zamestnávatelia, zväčša si držia svojich zamestnancov so ZP, pretože sú s nimi spokojní a pomáhajú si tak napĺňať povinný podiel zamestnávania občanov so ZP. Často naši klienti pri hľadaní si zamestnania radšej ani neuvádzajú svoj zdravotný hendikep, lebo majú skúsenosti s odmietnutím už len pri náznaku, že nie sú zdravotne úplne v poriadku. Zväčša o zdravotne postihnutých občanov prejavujú záujem chránené dielne, ktoré existujú na základe dotácií z úradov práce, avšak ich kapacita je tiež obmedzená. 

V prvom polroku 2012 sa nám podarilo zamestnať  14 klientov. Stáva sa však, že klienta stačí len naštartovať, príp. aj len nasmerovať a on si už sám prácu nájde a niekedy nám to oznámi až po nejakej dobe, alebo ak si opätovne hľadá prácu. V tomto čísle (14) nie sú však klienti, ktorým pomôžeme napr. pri nájdení si práce na dohodu a on naďalej zostáva našim klientom a snažíme sa mu pomôcť nájsť si trvalé zamestnanie. Zamestnávatelia vo veľkej miere uprednostňujú zamestnancov na dohodu o vykonaní práce, príp. klientom ponúknu dohodu na pracovnú činnosť.

 

 

Zdieľaj
Subscribe
Upozornenie
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
  • Pridajte si Novinky

    * indicates required
    Zadajte email na odber Noviniek.

    Register chránených dielní použije informácie, ktoré ste uviedli na tomto formulári, aby sme boli v kontakte s vami a aby sme poskytovali aktualizácie a marketing. Dajte nám prosím vedieť všetky spôsoby, akými by ste o nás chceli počuť:

    Súhlas môžete kedykoľvek zmeniť kliknutím na odkaz na zrušenie odberu v zápätí ľubovoľného e-mailu, ktorý od nás dostanete, alebo nás kontaktujte na adrese registerchranenychdielni@gmail.com. Vaše informácie budeme rešpektovať. Viac informácií o našich postupoch ochrany osobných údajov nájdete na našej webovej stránke. Kliknutím nižšie vyjadrujete súhlas s tým, že Vaše údaje môžeme spracovať v súlade s týmito podmienkami.

    We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.

  • Produkty