Regionálne rozhlasové vysielanie

Vývoj rozhlasového vysielania v SR

Napriek konkurencii iných médií je počúvanie rozhlasu na Slovensku populárne ako nikdy predtým. Vybavenie domácností viacerými rozhlasovými prijímačmi sa stalo samozrejmosťou, na jedného obyvateľa pripadá v priemere 1,7 rozhlasového prijímača. Vyše 73 percent obyvateľov počúva rozhlas každý deň a ďalších 20 percent prinajmenej niekoľkokrát týždenne.

Od roku 1991, keď bolo povolené súkromné podnikanie v oblasti rozhlasového vysielania, počet rozhlasových staníc so širokou programovou ponukou výrazne narástol. Dnes okrem staníc verejnoprávneho Slovenského rozhlasu (Slovensko 1, Rádio Devín, Rádio Patria, Rádio Regina (Bratislava, Banská Bystrica, Košice), FM Rádio, RSI) ponúka poslucháčom svoj program 15 regionálnych a 9 multiregionálnych staníc.[1] [2]

Delenie rozhlasových staníc

Špecifické podmienky rozvoja rozhlasového trhu sú dané viacerými skutočnosťami:

–          podnikanie v oblasti rozhlasového vysielanie podlieha povoľovaciemu konaniu, licenčná politika je významným nástrojom regulácie.

–          podnikanie v oblasti rozhlasového vysielania začínalo v podmienkach monopolu štátneho rozhlasu, neskôr verejnoprávneho.

–          napriek duálnemu systému nie sú rovnocenné podmienky vysielania, a teda rovnaké konkurenčné podmienky.

V súčasnosti na Slovensku pôsobia štyri kategórie rozhlasových staníc:

–          celoštátne stanice (jedine verejnoprávny Slovenský rozhlas, žiadna súkromná stanica nevysiela celoplošne).

–          nadregionálne súkromné rozhlasové stanice (multiregionálnych 9)

–          regionálne súkromné stanice (regionálnych 15)

–          lokálne súkromné rozhlasové stanice (lokálnych 9)

–          rozhlasové stanice s dočasne udelenou licenciou (1)

Regionálne rozhlasové stanice

Popri verejnoprávnom rozhlase vysiela na Slovensku 27 súkromných rozhlasových staníc, ktoré sú z hľadiska pokrytia územia signálom multiregionálne, regionálne a lokálne rozhlasové stanice.

Multiregionálne vysielanie je v zmysle zákona vysielanie, ktoré pokrýva viac regiónov, a ktoré môže prijímať viac ako 30 % a menej ako 80 % obyvateľov Slovenska. Multiregionálnych je deväť rozhlasových staníc. Regionálne vysielanie je vysielanie, ktoré pokrýva územie väčšie, ako je katastrálne územie obce, a ktoré môže prijímať menej ako 30 % obyvateľov. Regionálnych je na Slovensku 15 rozhlasových staníc. Lokálne vysielanie je vysielanie, ktorého príjem sa zvyčajne geograficky obmedzuje na obec a oblasť príjmu nepresahuje viac ako 100 000 obyvateľov, a ak ide o mesto viac ako 200 000 obyvateľov. Lokálne vysiela 9 rozhlasových staníc.

Regionálne rozhlasové stanice majú obdobnú programovú štruktúru ako multiregionálne, tvorí ju hudba, slovo, moderované hudobno-zábavné programy, doplnené krátkym spravodajstvom či publicistikou. Regionálnymi sú rádiá Rádio MAX, HIT FM, Rádio FRONTINUS, Rádio Tatry, Rádio G3, Rádio ZET, Rádio BEST a Rádio Sity (Radio City). Rádio Hornet sa od ostatných regionálnych rádií líši najmä vyšším podielom športového spravodajstva.[3]

Najvýznamnejšie rádiá podľa počúvanosti[4]

Rádio FRONTINUS

23. novembra 1993 sa ozval na frekvencii 104,6 MHz hlas Milana Urbaníka a tým sa začala písať história Rádia FRONTINUS. Rádio Frontinus šíri svoj signál z vysielača na Straníku v Žiline na frekvencii 104,6 MHz, z vysielača na Jurošovskom vrchu v Čadci na frekvencii 96,1 MHz a z vysielača v Martine na 96,2MHz.[5]

Rádio BETA

Je súkromné nezávislé regionálne rádio pôsobiace od roku 1995 na Hornej Nitre. Sídli v Bojniciach, na Okrajovej ulici č. 12.
Disponuje dvomi vysielačmi. Prvý sa nachádza na kóte Kuní vrch v katastrálnom území Lehota pod Vtáčnikom vo výške 1080 m.n.m. O vyžiarenom výkone 1000 W. Vysiela na frekvencii 93,9 MHz a signálom pokrýva mestá Bojnice, Prievidza, Nováky, Patrizánske, Topoľčany, Bánovce nad Bebravou, Handlová, Martin a Turčianske Teplice.
Druhý vysielač sa nachádza na území Trenčín-Záblatie, vysiela na frekvencii 104,3 Mhz o vyžiarenom výkone 500 W a signálom pokrýva mesto Trenčín a okolie.
Programová štruktúra a jednotlivé relácie sú zamerané tak, aby oslovili všetky vekové kategórie.[6]

HIT FM

HIT FM rádio prezentuje svoju činnosť z mesta Prievidza. Svojím signálom zasahuje územie Trenčína, Partizánskeho, Nitry, Martina, Topoľčian a Prievidze.

Patrí k mladým dynamicky sa rozvíjajúcim rádiám s tendenciou stať sa multiregionálnym rozhlasovým médiom.

ZOZNAM POUŽITEJ LITERATÚRY:

S. Brečka: Médiá v Slovenskej republike, Trnava: UCM, 2002

http://www.slovakia.culturalprofiles.net/?id=-13163

http://www.frontinus.sk/aktuality.php

http://www.beta.sk/index.php?option=com_content&task=view&id=29&Itemid=9

http://www.rvr.sk/sk/

http://www.radia.sk/pocuvanost/vlny/2008-4/slovensko.html

 


[1] S. Brečka: Médiá v Slovenskej republike, Trnava: UCM, 2002, str. 81

[2] príloha č. 1

[3] http://www.slovakia.culturalprofiles.net/?id=-13163

[4] príloha č. 2

[5] http://www.frontinus.sk/aktuality.php

[6] http://www.beta.sk/index.php?option=com_content&task=view&id=29&Itemid=91

Subscribe
Upozornenie

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
  • Pridajte si Novinky

    * indicates required
    Zadajte email na odber Noviniek.

    Register chránených dielní použije informácie, ktoré ste uviedli na tomto formulári, aby sme boli v kontakte s vami a aby sme poskytovali aktualizácie a marketing. Dajte nám prosím vedieť všetky spôsoby, akými by ste o nás chceli počuť:

    Súhlas môžete kedykoľvek zmeniť kliknutím na odkaz na zrušenie odberu v zápätí ľubovoľného e-mailu, ktorý od nás dostanete, alebo nás kontaktujte na adrese registerchranenychdielni@gmail.com. Vaše informácie budeme rešpektovať. Viac informácií o našich postupoch ochrany osobných údajov nájdete na našej webovej stránke. Kliknutím nižšie vyjadrujete súhlas s tým, že Vaše údaje môžeme spracovať v súlade s týmito podmienkami.

    We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.

  • Produkty