Titulok, tak ako obal produktu ponúkaného v regáloch obchodov, predáva ponúkanú informáciu a je dôležitým faktorom, ktorý podmieňuje správanie spotrebiteľa – diváka alebo čitateľa.
Titulok stojí nad textom, alebo nad ponúkanou informáciou a viac alebo menej informuje o obsahu ponúkanej správy, ktorá môže, ale aj nemusí, korešpondovať s obsahom ponúkanej správy a podávanej informácie.
Dôležité je spomenúť, že titulok má predovšetkým orientačnú funkciu, teda publikum podľa neho vie, viac alebo menej, zaradiť spravodajský príspevok do istej témy, alebo tematického celku.
Druhou dôležitou funkciou titulkov je jeho funkcia upútať. Má za úlohu osloviť publikum natoľko, aby titulok zaujal a vyvolal reakciu publika vo venovaní pozornosti a ku akcii, prečítať si správu, alebo v prípade televízií venovať čas a pozornosť spravodajskej informácii.
Médiá, v rámci psychológie výstavby spravodajstva, často používajú pútavé titulky a najmä bulvár sa snaží často tlačiť oslovenie publika pomocou titulku až do krajností, ktoré sa v samotnej správe upravujú a prinášajú reálnejší pohľad na prvotne podanú informáciu obsiahnutú v titulku spravodajského celku.
Za všetky môžeme pridať niekoľko bulvárnych titulkov z denníkov sledujúcich súkromný život známych osobností:
Bartošová na kriminálce: Macura mě UNESL! Policie mi to potvrdila – Zdroj: Blesk.cz
Bartošová je skutečně na dně: Dostala nabídku na porno! Kývla na to? – Zdroj: Blesk.cz
Macura nabídl Rychtářovi výkupné: Koupím Ivetu za 300 tisíc! – Zdroj: Blesk.cz
Policie rozhodla v kauze Džambulka: Nebyl to únos! – Zdroj: Blesk.cz
Existujú však aj „spravodajskejšie“ titulky, ktoré podávajú o samotnom obsahu podávanej informácie reálnejší pohľad a prinášajú už v oslovení publika maximum informácií, vecných, časových a osobných faktov údajov.
Temelín má konstrukční nedostatky, tvrdí nová německá studie – Zdroj: idnes.cz
Léto bylo 16. nejteplejší od ropku 1775, požárů bylo o tisíc víc než loni – Zdroj: idnes.cz
Nejvyšší soud zrušil amnestii muži, který se léta skrýval v Karibiku – Zdroj: idnes.cz
Poznáme však aj titulky, kde autor spravodajskej informácie hodnotí samotný obsah a pridáva svoj subjektívny pohľad. často sa využívajú podobné titulky pri športe, ale aj pri iných témach a spravodajských informáciách.
Vo svete audiovizuálnych médií sú typickými reláciami, ktorých obsah stojí na titulkoch a celé spravodajstvo je vystavané na teóriách o psychológii médií, televízne noviny takých komerčných spravodajských jednotiek, ako sú v Českej republike NOVA TV, PRIMA TV alebo na Slovensku JOJ TV a Markíza TV.
Tieto relácie sú dokonalým príkladom, ako upútať informáciou a titulkom v headlinoch publikum, šokovať na začiatku spravodajstva s cieľom upútať pozornosť, s miernym uvoľnením pozornosti a napätia. Dynamika spravodajských relácií je vystavaná na striedaní týchto vnemov, kde na záver prichádza mierne uvoľnenie v podobe upokojujúcej informácie a uvoľňujúceho titulku.