Spravodajský titulok – predáva ponúkaný produkt

Titulok, tak ako obal produktu ponúkaného v regáloch obchodov, predáva ponúkanú informáciu a je dôležitým faktorom, ktorý podmieňuje správanie spotrebiteľa – diváka alebo čitateľa.

Titulok stojí nad textom, alebo nad ponúkanou informáciou a viac alebo menej informuje o obsahu ponúkanej správy, ktorá môže, ale aj nemusí, korešpondovať s obsahom ponúkanej správy a podávanej informácie.

Dôležité je spomenúť, že titulok má predovšetkým orientačnú funkciu, teda publikum podľa neho vie, viac alebo menej, zaradiť spravodajský príspevok do istej témy, alebo tematického celku.

Pridajte sa k nám na Facebook! Pridajte sa k nám na Facebook!

Druhou dôležitou funkciou titulkov je jeho funkcia upútať. Má za úlohu osloviť publikum natoľko, aby titulok zaujal a vyvolal reakciu publika vo venovaní pozornosti a ku akcii, prečítať si správu, alebo v prípade televízií venovať čas a pozornosť spravodajskej informácii. 

Médiá, v rámci psychológie výstavby spravodajstva, často používajú pútavé titulky a najmä bulvár sa snaží často tlačiť oslovenie publika pomocou titulku až do krajností, ktoré sa v samotnej správe upravujú a prinášajú reálnejší pohľad na prvotne podanú informáciu obsiahnutú v titulku spravodajského celku.

Za všetky môžeme pridať niekoľko bulvárnych titulkov z denníkov sledujúcich súkromný život známych osobností:

Bartošová na kriminálce: Macura mě UNESL! Policie mi to potvrdila – Zdroj: Blesk.cz

Bartošová je skutečně na dně: Dostala nabídku na porno! Kývla na to? – Zdroj: Blesk.cz

Macura nabídl Rychtářovi výkupné: Koupím Ivetu za 300 tisíc! – Zdroj: Blesk.cz

Policie rozhodla v kauze Džambulka: Nebyl to únos! – Zdroj: Blesk.cz

Existujú však aj „spravodajskejšie“ titulky, ktoré podávajú o samotnom obsahu podávanej informácie reálnejší pohľad a prinášajú už v oslovení publika maximum informácií, vecných, časových a osobných faktov údajov.

Temelín má konstrukční nedostatky, tvrdí nová německá studie – Zdroj: idnes.cz

Léto bylo 16. nejteplejší od ropku 1775, požárů bylo o tisíc víc než loni – Zdroj: idnes.cz

Nejvyšší soud zrušil amnestii muži, který se léta skrýval v Karibiku – Zdroj: idnes.cz

Poznáme však aj titulky, kde autor spravodajskej informácie hodnotí samotný obsah a pridáva svoj subjektívny pohľad. často sa využívajú podobné titulky pri športe, ale aj pri iných témach a spravodajských informáciách.

Vo svete audiovizuálnych médií sú typickými reláciami, ktorých obsah stojí na titulkoch a celé spravodajstvo je vystavané na teóriách o psychológii médií, televízne noviny takých komerčných spravodajských jednotiek, ako sú v Českej republike NOVA TV, PRIMA TV alebo na Slovensku JOJ TV a Markíza TV.

Tieto relácie sú dokonalým príkladom, ako upútať informáciou a titulkom v headlinoch publikum, šokovať na začiatku spravodajstva s cieľom upútať pozornosť, s miernym uvoľnením pozornosti a napätia. Dynamika spravodajských relácií je vystavaná na striedaní týchto vnemov, kde na záver prichádza mierne uvoľnenie v podobe upokojujúcej informácie a uvoľňujúceho titulku.   

Zdieľaj
Subscribe
Upozornenie
0 Komentáre
Inline Feedbacks
View all comments