Komerčný obsah médií: Ako ďaleko siahajú vplyvy Public Relations oddelení v spravodajskom obsahu?

Médiá, či už komerčné, alebo verejnoprávne, audiovizuálne – televízia alebo printové – tlač, čerpajú svoje informácie zvyčajne z rovnakých zdrojov. Zdroje informácií, ktoré tvoria spravodajstvo a obsahovú štruktúru jednotlivých informačno-spravodajských relácií, prezentujú informácie najmä z tlačových agentúr, tlačových konferencií, alebo si médiá vytvárajú vlastné spravodajstvo.

Môžeme prezradiť, že veľkú časť informácií z tlačových agentúr tvorí obsah a informácie na objednávku, takže sa stávajú v samej podstate komerčnou službou. Podobne to prebieha aj pri tlačových konferenciách, kde spoločnosti, a ich oddelenia pre styk s médiami a verejnosťou, vyvíjajú cielené aktivity na prezentáciu svojich služieb a tovarov.

Aj obsah spravodajstva, vytváraný jednotlivými médiami vo vlastnej réžii, sa nevyhýba z časti komerčným oznamom alebo ovplyvňovaniu obsahu objektívnej, spravodajskej informácie vyjadreniami komerčných spoločností k danej téme.

Predstavme si reportáž, kde nosnou témou je prepoistenie poistencov jednotlivých zdravotných poisťovní. Pre zachovanie objektivity spravodajského príspevku, okrem vyjadrenia z Ministerstva zdravotníctva, je vhodné osloviť aj priamo zdravotné poisťovne, ktoré svojimi vyhláseniami a vhodnou, verejnou prezentáciou svojej spoločnosti, môžu mať nepriamy vplyv na konečné rozhodnutia poistencov pri voľbe svojej zdravotnej poisťovne. Tento jav sa môže umocniť o to viac, ak redaktor, ktorý spracováva reportáž, nekladie dokonalý dôraz na odstránenie komerčných informácií, ktoré obsahujú vyjadrenia zástupcov jednotlivých zdravotných poisťovní.

Pozrime sa však aj na druhú stranu mince a pristupujme k danému problému ako oddelenie PR. Našim cieľom je zastupovať spoločnosť pri kontakte s médiami a budovať povedomie o značke našej spoločnosti na verejnosti, ale aj v podnikateľskej a komerčnej sfére.

Ak sa v našej spoločnosti udeje niečo, čo môže mať celospoločenský charakter informácie, oslovíme s tlačovou správou priamo jednotlivé médiá, ktoré nám poskytnú priestor v spravodajstve. Nie je nič výnimočné, tento priestor môže byť doslova platenou inzerciou, alebo sa naša spoločnosť stane súčasťou vyjadrenia k spoločenskému problému.

Pridajte sa k nám na Facebook! Pridajte sa k nám na Facebook!

Typickými reláciami z prostredia audiovizuálnych médií, ktorých spravodajsko-informačný obsah tvoria často komerčné informácie, sú „Snídaňě s Novou“ vysielané v NOVA TV v Českej republike a „Teleráno“ vysielané v Markíza TV na Slovensku.

Vysielacia štruktúra a obsah týchto relácií je doslova odkázaný na množstvo komerčných informácií, ktoré zaplavujú vysielací obsah televíznej obrazovky viac ako dve hodiny vysielacieho času počas hlavnej sezóny a to až päť dní v týždni.

Ďalším príkladom práce oddelenia pre styk s médiami a verejnosťou – Public Relations – je spravodajstvo spoločnosti ČEZ. Prezentácia spoločnosti ČEZ prostredníctvom PR oddelenia a tlačových správ je natoľko intenzívna, že spravodajskými informáciami sú zásobované printové, internetové a aj  audiovizuálne médiá takmer „na dennej báze“. Za všetky môžeme spomenúť vybrané správy:

3.9.2013 – ParlamentníListy.cz„ČEZ zve k prohlídce dvou technických památek na Labi a Ohři“

4.9.2013 – ParlamentníListy.cz„ČEZ: Elektromobily budou celé září pomáhat neziskovým organizacím“

Ak ste si teda doteraz mysleli, že komerčný obsah prezentovaný v audiovizuálnych médiách má svoje zastúpenie len v rámci vysielacieho času regulovaného Radou pro rozhlasové a televízní vysílaní, mýlili ste sa.

Komerčné informácie, či už priamo v spravodajstve formou vyjadrovania odborníkov k aktuálnym témam, komerčné spravodajstvo jednotlivých spoločností prezentované ako oficiálne informácie, alebo nepriame prezentovanie produktov a služieb v seriáloch, filmoch – „product placement“ – za všetkými týmito aktivitami nájdeme prácu oddelení pre styk s médiami a verejnosťou – Public Relations.

Zdieľaj
Subscribe
Upozornenie

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
  • Pridajte si Novinky

    * indicates required
    Zadajte email na odber Noviniek.

    Register chránených dielní použije informácie, ktoré ste uviedli na tomto formulári, aby sme boli v kontakte s vami a aby sme poskytovali aktualizácie a marketing. Dajte nám prosím vedieť všetky spôsoby, akými by ste o nás chceli počuť:

    Súhlas môžete kedykoľvek zmeniť kliknutím na odkaz na zrušenie odberu v zápätí ľubovoľného e-mailu, ktorý od nás dostanete, alebo nás kontaktujte na adrese registerchranenychdielni@gmail.com. Vaše informácie budeme rešpektovať. Viac informácií o našich postupoch ochrany osobných údajov nájdete na našej webovej stránke. Kliknutím nižšie vyjadrujete súhlas s tým, že Vaše údaje môžeme spracovať v súlade s týmito podmienkami.

    We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.

  • Produkty