Verejnoprávnosť médií a jej definícia

Verejnoprávnosť a jej definícia

Po roku 1989 došlo k významnej zmene, a to k transformácii Slovenskej televízie zo štátnej na verejnoprávnu inštitúciu (Zákon č. 254/1991 o Slovenskej televízii neskôr doplnený a pozmenený ďalšími zákonmi a neskôr zákonom č. 271/1993). Tým sa prerušila jednostranná väzba na vládne orgány, čím sa zabezpečila objektivita, nestrannosť a nestraníckosť, služba všetkým občanom Slovenskej republiky.

Verejnoprávnosť sa dá nazvať zjednodušene službou občanovi, na ktorú má v zmysle Ústavy SR právo na informácie. Pod ústavným právom na informácie rozumieme nielen oblasť spravodajstva a publicistiky, ale aj právo na informácie sprostredkované umeleckými a ďalšími televíznymi reláciami. STV má povinnosť vysielať programy spĺňajúce základné kritériá etiky, humanizmu, objektívnosti, pravdivosti. Verejnoprávnosťou je aj povinnosť takejto televízie vysielať programy pre špecifické divácke vrstvy – napr. národnostné menšiny, športových fanúšikov, deti, náročného filmového diváka a podobne…[1]

Na stránke www.stv.sk  je verejnoprávna funkcia STV definovaná nasledovne:

Slovenská televízia je vysielateľom, ktorého poslaním je poskytovať službu verejnosti v oblasti televízneho vysielania. Služba verejnosti v oblasti televízneho vysielania je poskytovanie programovej služby, ktorá je univerzálna z hľadiska svojho geografického dosahu, programovo rozmanitá, pripravovaná na zásade redakčnej nezávislosti prostredníctvom kvalifikovanej pracovnej sily a s pocitom spoločenskej zodpovednosti, a ktorá rozvíja kultúrnu úroveň divákov, poskytuje priestor súčasným kultúrnym a umeleckým aktivitám, sprostredkúva kultúrne hodnoty iných národov a je financovaná najmä z verejných prostriedkov.[2]

Programovú službu Slovenskej televízie tvoria spravodajské, publicistické, dokumentárne, dramatické, umelecké, hudobné, športové, zábavné a vzdelávacie programy, žánrovo rôznorodé programy pre deti a mládež a iné programy, ktoré sú založené na zásadách demokracie a humanizmu a prispievajú k právnemu vedomiu, etickému vedomiu a k environmentálnej zodpovednosti obyvateľov Slovenskej republiky, poskytujú nestranné, overené, neskreslené, aktuálne, zrozumiteľné a vo svojom celku vyvážené a pluralitné informácie o dianí v Slovenskej republike i v zahraničí na slobodné utváranie názorov, rozvíjajú kultúrnu identitu obyvateľov Slovenskej republiky bez ohľadu na ich pohlavie, rasu, farbu pleti, jazyk, vek, vieru a náboženstvo, politické či iné zmýšľanie, národný alebo sociálny pôvod, príslušnosť k národnosti alebo etnickej skupine, majetok, rod alebo iné postavenie tak, aby tieto programy odrážali rozmanitosť názorov, politických, náboženských, filozofických a umeleckých smerov, utvárajú podmienky na spoločenskú dohodu vo veciach verejných s cieľom posilniť vzájomné porozumenie, toleranciu a podporovať súdržnosť rozmanitej spoločnosti.[3]

Verejnoprávna televízia nie je pre všetkých- je pre každého… 

Verejnoprávnosť je uspokojovanie národnostných a menšinových požiadaviek na tvorbu a vysielanie programovej služby. Slovenská televízia túto funkciu spĺňa prostredníctvom tvorby vlastných programov pre menšinového – špecifického diváka a národnostné menšiny, ktoré sa vyskytujú na území Slovenskej republiky.

Vytvára pôvodné relácie typu inscenácií, filmov, pôvodných národných programov. Verejnoprávnosť znamená aj investigatívnu žurnalistiku, publicistiku, vzdelávanie, občiansku publicistiku, vážnu hudbu, programy podporujúce nadácie s celoslovenskou pôsobnosťou a mnoho ďalšieho, na ktoré komerčné televízie nevyčleňujú svoje finančné prostriedky z dôvodu menšej sledovanosti a aj preto, lebo zo zákona im takáto povinnosť nevyplýva.

Verejnoprávna inštitúcia má ja povinnosť brániť svojho tvorcu pred rôznymi tlakmi zo strany politikov, lobistických skupín, ochranu pred porušením mravných princípov a kódexov novinárskej etiky, ale má povinnosť chrániť aj tvorcu vo veci vzoprieť sa akémukoľvek diktátu, v rozpore s jeho svedomím…

Na túto úlohu dohliada Rada STV a je to aj povinnosťou alebo právom diváka.

V minulosti, ale aj v dnešných časoch sa vyskytujú snahy na ovládnutie a vybudovanie si vplyvu vo verejnoprávnej inštitúcii na dosiahnutie politického vplyvu v týchto inštitúciách. Je to odôvodňované tým, že žurnalisti- novinári nepostupujú korektne voči predstaviteľom štátu, a že štát a vláda by mali mať svoje médium, prostredníctvom ktorého by informovali verejnosť nestranne a objektívne o svojej činnosti. Túto funkciu však plní Slovenská televízia aj keď istý vplyv a jednostrannosť v komerčných médiách pripúšťam, navyše veľmi často za takéto príspevky komerčné médiá dostavajú pokuty udelené Radou pre vysielanie a retransmisiu Slovenskej republiky.

Programový obsah STV a jeho porovnanie s komerčným obsahom

Slovenská televízia odvysielala v roku 2007 na oboch okruhoch spolu 15067,88 hodín. Z toho 8018,02 hodín na Jednotke a 7049,86 hodín na Dvojke. Premiéry na Jednotke tvorili 37,62 %, čo predstavuje nárast oproti roku 2006 o 3,42 %. Reprízy tým poklesli o rovnakú hodnotu, na 62,38 %. Na Dvojke premiéry tvorili 42,94 %, čo predstavuje nárast oproti roku 2006 o 4,37 %. Podiel domácej produkcie na Jednotke tvoril 30,54 %, čo je pokles oproti minulému roku o 7,7 % (38,24 %). Podiel zahraničnej tvorby v porovnaní s minulým rokom stúpol zo 61,76 % na 69,46%. Na   Dvojke domáca produkcia v roku 2007 predstavovala 68,25 % a zahraničná 31,75 %, čo znamená, že oproti roku 2006 došlo v uvedenej produkcii len k minimálnym zmenám (68,11% domáca a 31,89 % zahraničná).  Vysielanie vlastnej výroby dosiahlo na Jednotke podiel 26,50 % a na Dvojke 53,72 %.

Rozsah vysielania pre národnostné menšiny predstavoval v roku 2007 spolu 264,43 hodín, čo je v porovnaní s rokom 2006 (218,33 hodín) nárast o 46,1 % hodiny. Z uvedeného časového rozsahu patrilo maďarskému vysielaniu 163,33 hodín, čo je oproti roku 2006 (139,83 hodín) taktiež nárast, a to o 23,50 hodín. Súhrnný čas vysielania pre ostatné národnostné menšiny bol 101,10 hodín a predstavoval nárast v porovnaní s rokom 2006 (78,50) o 22,60 hodín.[4]

Zastúpenie jednotlivých programových typov vo vysielaní STV v období od 01.01. – 31.12.2007

Programový typ STV v %

Spravodajstvo                      14,01

Publicistika                          14,39

Dokument                            11,90

Náboženstvo                          1,01

Dramatika                            42,32

Zábava                                   6,59

Šport                                      5,40

Vzdelávanie                           0,97

Hudba                                    3,42

Spolu                                 100,00

Zdroj: Slovenská televízia

Pokúsme sa teraz pozrieť aj na štatistiku a programové zloženie našich dvoch najväčších komerčných televízií:

Štatistika odvysielaných programov podľa programových typov v TV Markíza za rok 2007

Mesiac/

Programový typ  I.    II.     III.     IV.     V.      VI.    VII.   VIII.    IX.     X.      XI.     XII

spravodajský      6,0    6,0     6,0     5,5     6,0     7,0      6,5     7,0      7,0     7,5     7,0       6,0

publicistický       9,5    9,0     9,5    10,5   10,5   10,5      8,5     8,0      9,5     9,5   10,5      8,5

dokumentárny    0,5    0,5    0,5      0,5     0,5    0,5      1,0     1,0      1,0     0,5     1,0       0,5

dramatický        74,0  75,0 73,0    68,0   68,0   69,0   76,0    76,0    68,0   69,0   67,0     67,5

hud.-zábavný      9,0    8,5 10,0    14,0   14,0   12,0     7,0     7,0      14,0  13,0    14,0    17,0

hudobný              1,0    1,0   1,0      1,0     1,0     1,0     1,0     1,0       0,5     0,5      0,5      0,5

vzdelávací            0       0         0         0         0        0      0         0         0        0         0         0

náboženský          0       0         0         0         0        0      0         0         0        0         0         0

športový              0        0         0         0         0        0      0         0         0        0         0         0

Zdroj: http://www.rvr.sk/sk/ , Správa o stave vysielania v SR a činnosti RTV rok 2007

V roku 2007 v programovej štruktúre televízie Markíza absolútne absentovali vzdelávacie, náboženské a športové programy. V porovnaní s STV je porovnanie ostatných žánrov s výnimkou dramatickej tvorby (hlavne z USA, pomenej nezávislej a európskej produkcie) na veľmi nízkej úrovni.

Štatistika odvysielaných programov podľa programových typov v televízii JOJ za rok 2007

Mesiac/

Programový typ   I.      II.     III.     IV.      V.      VI.   VII.   VIII.   IX.     X.      XI.   XII.

spravodajský       8,4    8,6     8,4     8,5     8,2      8,2     4,4     3,9     7,8      8,8     8,0      8,0

publicistický        5,9    6,7     7,8     6,9     6,7      6,7      2,8    2,8      8,2     7,1     7,7      7,8

dokumentárny     0,3    0,6     0,5     0,6     0,5     0,5      3,6    4,7       4,1    4,0     1,6      1,4

dramatický         69,4    67    64,6   65,5    66,1   66,8   73,2   71,6   65,9    66     66,4    67,8

hud.-zábavný     15,1   16,0   17,6   17,7   18,1    17,4   15,7  16,6   13,0   13,6   15,6   14,7

hudobný               0,5     0,7     0,7     0,2      0         0        0       0          0       0         0        0

vzdelávací            0         0        0         0        0         0        0       0         0       0         0        0

náboženský          0        0         0         0        0        0         0       0        0       0         0        0

športový              0,3     0,4      0,4      0,5     0,5    0,4      0,4     0,4     0,9    0,5      0,7      0,3

Zdroj: http://www.rvr.sk/sk/ , Správa o stave vysielania v SR a činnosti RTV rok 2007

Obdobne ako televízia Markíza je na tom aj televízia JOJ.

Ako príklad pre porovnanie uvádíme aj prílohu, ktorá nám ozrejmuje podiel a zloženie dramatickej tvorby v jednotlivých televíziách. Je zrejmé, že opäť vedie STV v preferovaní európskej a nezávislej dramatickej tvorby. Naproti tomu absencia tejto tvorby v komerčních médiách je nahrádzaná tvorbou z USA.

Tabuľka č.1

Podiely európskej a nezávislej produkcie

Mesiac/ názov TV STV Jednotka STV Dvojka Markíza TV JOJ
Produkcia európska nezávislá európska nezávislá európska nezávislá európska nezávislá
Október 67 29,5 97,4 25,7 72 47 51 22
november 67,7 30,5 97,6 26,5 59 27 54 18,2
december 63,2 27 92,7 24,7 53 22 50 19,8

 

Tabuľka 2

Štatistika o odvysielanom programe podľa programových typov za 4. štvrťrok 2007

Názov TV STV TV Markíza TV JOJ
Programový typ / mesiac X XI XII X XI XII X XI XII
spravodajský 15 13,6 13 7,5 7 6 8,8 8 8
publicistický 19,2 19,1 13,4 9,5 10,5 8,5 7,1 7,7 7,8
dokumentárny 11,6 12,4 11,7 0,5 1 0,5 4 1,6 1,4
dramatický 35,3 36,5 44 69 67 67,5 66 66,4 67,8
zábavný 10 9,7 8,5 13 14 17 13,6 15,6 14,7
hudobný 2,2 1,7 3,4 0,5 0,5 0,5 0 0 0
vzdelávací 1,3 1,6 0,9 0 0 0 0 0 0
náboženský 1 0,9 1,2 0 0 0 0 0 0
športový 4,3 4,5 3,8 0 0 0 0,5 0,7 0,3

 

Zdroj: Štatistika o odvysielanom programe televíznych programových služieb za 4.štvrťrok 2007  Vypracoval: Roman Sehnal programový odbor, http://www.rvr.sk/sk/

Zoznam použitej literatúry:

JARIABKA, Ľ.: STV a verejnoprávnosť. IN: OS, 4/1997. s.47

16 / 2004 Z. z. Zákon o Slovenskej televízii (v znení č. 588/2006 Z. z., 220/2007 Z. z., 343/2007 Z. z., 68/2008 Z. z., 70/2008 Z. z.) zo dňa: 4. 12. 2003 platný od: 15. 1. 2004

Správa o stave vysielania v SR a o činnosti RVR za rok 2007, http://www.rvr.sk/sk/

Štatistika o odvysielanom programe televíznych programových služieb za 4.štvrťrok 2007  Vypracoval: Roman Sehnal programový odbor,                                                  http://www.rvr.sk/sk/

www.stv.sk


[1]              JARIABKA, Ľ.: STV a verejnoprávnosť. IN: OS, 4/1997. s.47

[2]              www.stv.sk

[3]           16 / 2004 Z. z. Zákon o Slovenskej televízii (v znení č. 588/2006 Z. z., 220/2007 Z. z., 343/2007 Z. z., 68/2008 Z. z., 70/2008 Z. z.) zo dňa: 4. 12. 2003 platný od: 15. 1. 2004

[4]              Správa o stave vysielania v SR a o činnosti RVR za rok 2007, http://www.rvr.sk/sk/

Subscribe
Upozornenie

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
  • Pridajte si Novinky

    * indicates required
    Zadajte email na odber Noviniek.

    Register chránených dielní použije informácie, ktoré ste uviedli na tomto formulári, aby sme boli v kontakte s vami a aby sme poskytovali aktualizácie a marketing. Dajte nám prosím vedieť všetky spôsoby, akými by ste o nás chceli počuť:

    Súhlas môžete kedykoľvek zmeniť kliknutím na odkaz na zrušenie odberu v zápätí ľubovoľného e-mailu, ktorý od nás dostanete, alebo nás kontaktujte na adrese registerchranenychdielni@gmail.com. Vaše informácie budeme rešpektovať. Viac informácií o našich postupoch ochrany osobných údajov nájdete na našej webovej stránke. Kliknutím nižšie vyjadrujete súhlas s tým, že Vaše údaje môžeme spracovať v súlade s týmito podmienkami.

    We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.

  • Produkty