Pripomienky a námietky k predkladanému návrhu Novely Zákona o službách zamestnanosti č. 5/2004 Z. z. (predložený 09/2012)

Paragraf 55

  • Písm. D) Namietame zvýšenie administratívnej náročnosti pri priznaní postavenia CHD vo forme zriadenia ďalšieho posudkového orgánu – komisie (Par. 13, odsek 2, písm e).
  • Nesúhlasíme s neúmerným posilnením pozície Úradu práce vo vzťahu k zriaďovateľovi CHP vo forme možnosti „okamžitého“ odňatia rozhodnutia o priznaní postavenia CHD v prípade zistenia „drobných“ nedostatkov (chyba v evidencii, ohlasovanie zmien a pod).
  • Vypustenie paragrafov 55a až c Príprava na pracovné uplatnenie občana so ZP a oprávnené náklady na zaškolenie považujeme za zníženie možnosti pracovného uplatnenia pre ľudí bez predchádzajúcej pracovnej skúsenosti, ktorých je v komunite ľudí so zdravotným postihnutím stále veľmi veľa (celoživotné postihnutie)

Paragraf 56

  • Odsek 1. Zásadne nesúhlasíme s návratom slovíčka „môže“ (vracia sa z minulosti, aj napriek zlej skúsenosti) v súvislosti s poskytovaním príspevku na zriadenie CHP a CHD, ktoré mení príspevok z nárokovateľného (v prípade splnenia všetkých podmienok) na „závislý“ od rozhodnutia tretích osôb (komisie), čo vytvára predpoklady pre vznik korupčného prostredia.
  • Odsek 1. Podmienka 3-mesačnej evidencie pre ZP uchádzača o zamestnanie spôsobuje komplikáciu v živote občana so ZP vo vzťahu k existujúcim architektonickým bariéram na úradoch práce, časovú stratu pri zmene zamestnania na inom CHP u iného zamestnávateľa, umelo zvyšuje štatistiku nezamestnanosti, kvôli formálnej evidencii.
  • Odsek 3. Radikálne zníženie výšky príspevku na zriadenie CHP o viac ako 50% spôsobí nezáujem zamestnávateľov vytvárať takéto prispôsobené pracoviská, naviac ak tieto prostriedky sa nesmú použiť na úhradu CCP (mzdy a odvody) zamestnancov so ZP (týka sa odseku 2).
  • Odsek 6. Nielenže sa znižuje výška príspevku na zriadenie, ale zároveň sa predlžuje doba (na 3 roky), počas ktorej musí zamestnávateľ udržať takto vytvorené pracovné miesto. Je to neúnosné zhoršenie v súčasnosti platných podmienok a ďalší dôvod na nevytváranie nových CHD.

Paragraf 56a

  • Odsek 3. Príspevok na udržanie pracovného miesta sa nelogicky „nedá“ využívať na udržanie prac. miesta po ukončení zmluvy s Úradom práce a navyše ho nie je možné použiť na úhradu miezd, ale len na úhradu časti odvodov. Možnosť jeho využívania v kombinácii s paragrafom 56 nenahradí úroveň súčasného stavu príspevkov a podpory vytvárania CHP a CHD.

Paragraf 57

  • Pri zriadení CHP pre SZČO sú navrhované príspevky ešte o niečo málo nižšie oproti navrhovaným, už aj tak radikálne zníženým, príspevkom pre zamestnávateľov, čo objektívne zhoršuje podmienky pre vznik samozamestnania a podnikania osôb so ZP. Zachovať rovnaký príspevok na podnikanie tak pre CHD ako aj pre SZČO na rovnakej úrovni.
  • Odsek 6. Taktiež sa tu vyskytuje nezrovnalosť, keď príspevok sa poskytuje na minimálne dva roky a podmienky vrátenia sú na minimálne tri roky. Vrátenie by malo ostať na úrovni doby, pokiaľ platí zmluva. Ak platnosť zmluvy vyprší, neexistujú žiadne právne a ani iné dôvody vrátiť príspevok. Jedine v prípade, že by sa kontrolou výdavkov zistili nezrovnalosti a teda by mohlo byť žiadané o pomernú časť a to až 5 rokov od udelenia príspevku.
  • Odsek 7. Ak ZP SZČO prevádzkuje nepretržite samostatne zárobkovú činnosť 5 rokov, mal by jej ostať nárok na obnovu technického zhodnotenia hmotného majetku dielne, alebo môže opätovne o príspevok na SZČO požiadať. V prípade, že počas 5 rokov od priznania preruší živnosť, príspevok sa oddiali o danú dobu. Ak živnosť zanikne, o príspevok môže požiadať najskôr 8 rokov od podpisu a začiatku platnosti poslednej dohody o príspevku na SZČO.

Paragraf 59

  • Odsek 1. Súčasťou žiadosti o poskytnutie príspevku na činnosť PA je žiadateľom nekompetentné a subjektívne zdôvodňovanie potreby PA vo vzťahu k zamestnancovi so ZP, pričom toto má byť hodnotené iba na základe podkladov, ako sú rozhodnutie o ID, resp. lekárske potvrdenie o potrebe pracovného asistenta.
  • Odsek 4. Zníženie max. výšky príspevku na činnosť PA spôsobí odchod skúsených, kvalitných a zapracovaných pracovných asistentov, na ktorých sú ťažko zdravotne postihnutí zamestnanci odkázaní a zvyknutí. Rovnako vznikne problém s hľadaním nových zodpovedných záujemcov schopných vykonávať túto profesiu. Je potrebné zohľadniť aj fakt, že zákon o finančných príspevkoch na kompenzáciu ŤZP priamo odkazuje na využívanie pracovnej asistencie ako asistencie „osobnej“ so všetkým, čo k tomu patrí. Keďže využívanie osobného asistenta v pracovnom čase podľa zákona nie je možné, musí túto úlohu (toaleta, hygiena, polohovanie, obliekanie vyzliekanie, kŕmenie…) v plnej miere prebrať pracovný asistent, popri ďalších ostatných jeho činnostiach.

Paragraf 60

  • Odsek 2. Znemožnenie úhrady nákladov súvisiacich so zabezpečením činnosti a administratívy (minimálne: kancelárske potreby, účtovníctvo, poštovné, kolky), výrazným spôsobom zvýši nákladovú položku prevádzkovania CHD a CHP, čo zníži motiváciu zriaďovať a prevádzkovať nové CHP a CHD a spôsobí zánik už existujúcich.
  • Odsek 6 a 7. Výška a spôsob úhrady príspevku na prevádzkové náklady vo všetkých parametroch iba zhoršuje súčasnú situáciu, stav a podmienky existencie a dlhodobého fungovania existujúcich CHD a CHP, ktoré majú ambíciu pokračovať v zamestnávaní ľudí so ZP aj po ukončení dohôd a zmlúv s Úradom práce. Ani navrhovaná výška príspevku nezohľadňuje mieru zdravotného postihnutia zamestnancov, pričom platí, že čím väčšie je zdravotné postihnutie zamestnanca, tým väčšie náklady sú spojené s prevádzkou takéhoto pracoviska. Ponechať súčasný návrh pre SZČO, odstupňovať minimálne o 1/3 viac zo základu pre SZČO pre postihnutých nad 70 % postihnutia.

Paragraf 61

Princíp kumulácie príspevkov (vracia sa z minulosti, aj napriek zlej skúsenosti) prakticky znemožní využívanie jednotlivých príspevkov v kombinácii, kvôli max. stropu ich súčtu odvodeného od mzdy zamestnanca na CHP. Mzdy na CHP nie sú, a ani nemôžu byť vysoké, práve z dôvodu zníženej pracovnej schopnosti, výkonnosti, tempa a iných dôsledkov zdravotného postihnutia zamestnancov, ako aj kvôli sledovaniu a kontrolovaniu príjmov vo vzťahu ku kompenzačným príspevkom. Nemôžu tak ani zďaleka dosiahnuť mieru potrebnú pre možnosť využívania príspevkov, ktoré tento zákon ponúka. Príspevky sa týmto stávajú nedostupnými a zákon likvidačným. Treba zohľadniť počet pracovníkov ZP na pracovisku v sledovanom období. Iný strop pre jedného SZČO ŤZP, iný pre CHD s viacerými ZP občanmi.

Mgr. Zdenko Šmondrk – Register Chránených Dielní – občan s ŤZP, SZČO

Boris Klohna– predseda o.z. ZOM Prešov – občan s ŤZP, zamestnanec CHD

Mgr. Matúš Grega – sociálny pracovník – občan s ŤZP,  zamestnanec CHD

Rastislav Kurilák – administratívny pracovník – občan s ŤZP,  zamestnanec CHD

Rastslav Sabatula – pracovný asistent,  zamestnanec CHD

Subscribe
Upozornenie

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
  • Pridajte si Novinky

    * indicates required
    Zadajte email na odber Noviniek.

    Register chránených dielní použije informácie, ktoré ste uviedli na tomto formulári, aby sme boli v kontakte s vami a aby sme poskytovali aktualizácie a marketing. Dajte nám prosím vedieť všetky spôsoby, akými by ste o nás chceli počuť:

    Súhlas môžete kedykoľvek zmeniť kliknutím na odkaz na zrušenie odberu v zápätí ľubovoľného e-mailu, ktorý od nás dostanete, alebo nás kontaktujte na adrese registerchranenychdielni@gmail.com. Vaše informácie budeme rešpektovať. Viac informácií o našich postupoch ochrany osobných údajov nájdete na našej webovej stránke. Kliknutím nižšie vyjadrujete súhlas s tým, že Vaše údaje môžeme spracovať v súlade s týmito podmienkami.

    We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.

  • Produkty