Písanie článkov a textov zvládne dnes každý

Môj čas, freelancera – copywritera, vypĺňa prevažne písanie článkov a textov . Táto práca, ktorú mnohí za prácu ani nepovažujú, je stále nedocenená, aj keď žiadaná. Stretávam sa s názorom, že cena za články na blog a texty na web stránky je vysoká. Mnohé firmy a jednotlivci si považujú obchodný vzťah za niečo, čo nemusia podchytiť zmluvou a písanie článkov a textov by chceli najlepšie „zadarmo“.

Rozhodol som sa teda opäť priblížiť „tajomstvo kuchyne“ copywritera a autora článkov a textov z pohľadu živnostníka na voľnej nohe v porovnaní so zamestnancom.

Priemerný plat za písanie textov a článkov

Posledná dostupná štatistika o nákladoch na zamestnanca znie: 9,70 € na hodinu pri priemernom plate. Samozrejme, platy sa líšia v závislosti od regiónu a pozície, navyše dve tretiny Slovákov priemerný plat na Slovensku na výplatnej páske nevidí. Podobne je na tom aj živnostník.

Zoberme si len priemerný plat zamestnanca v porovnaní s príjmom živnostníka a môj pohľad na vec.

Písanie článkov a textov je práca, ktorá síce nie je porovnateľná s prácou robotníka na linke alebo robotníka na stavbe, no vyžaduje si mnoho úsilia a času. Každá práca má svoje špecifiká a vážim si každého, kto pracuje, aj tých, čo prácu nemôžu získať.

Sám som prešiel niekoľkými profesiami, vrátane robotníka, predajcu zmrzliny, obsluhy v krčme či pracovníka na vrátnici. Poznám aj to, čo je to byť nezamestnaný a nemať peniaze na platenie účtov, či bežný chod domácnosti a stravu. O nedocenení jednotlivých pozícií sa nejdem rozoberať, na Slovensku je to dlhodobo známy fakt.

Svet z pohľadu zamestnanca a živnostníka

Z pohľadu zamestnanca je príjem presne toľko, koľko mi príde na účet a chápem to. Tu však začína zásadný rozdiel na cenu práce zamestnanca a živnostníka, podnikateľa.

Zamestnanec dostane výplatu v čistom. Príjmom sú aj lístky na stravu (ja som to vždy za príjem považoval), neoddeliteľnou súčasťou sú náklady na zdravotné odvody, odvedené dane a náklady zamestnávateľa na odvody.

Servis na prevádzku firmy a neočakávané výdavky či údržba strojov si zamestnanec už neuvedomuje a nestará sa o ne (pri písaní článkov je to pravidelná starostlivosť o softvér a bezpečnosť, servis hardvéru a periférnych zariadení, náklady na cestovanie, energie, administratívu, čas strávený obchodnými jednaniami).

Zatiaľ, čo taká pracovná cesta zamestnanca je časovo platená, s diétami a preplatením nákladov na ubytovanie a cestovné výdavky, pre mňa je to investícia, ktorá sa nemusí vrátiť uzatvorením úspešného obchodu. Finančné a časové náklady sú tak často len príjemne stráveným dňom na výlete spojeným so spoznávaním nových ľudí a miest…

Samozrejmosťou sú investície na základe legislatívy, daňových zákonov, zákonov o sociálnom poistení, zákonov o zdravotnom poistení, udržiavanie zdravého prostredia… Ja ako živnostník tieto problémy poznám, a preto v cene písania článkov a textov pri fakturovaní musím tieto skutočnosti zohľadniť.

S cenou článku alebo textu sa dá hýbať a vždy je na vzájomnej dohode. Klient je pre mňa prvoradý a rešpektujem jeho potreby a jeho názor, snažím sa vždy dospieť ku kompromisu, pokiaľ neočakáva, že články na blog a texty na web stránky dostane doslova zadarmo…

Cena za písanie článkov a textov je vysoká, zmluva nie je potrebná   

„Cena je vysoká a zmluva nie je potrebná“, cítim často rozhorčenie a špekulácie v odpovedi na maily s textom: „Štandardne pracujem na zmluvu (text v prílohe) a cena sa pohybuje na úrovni … Pri dlhodobej spolupráci je možné cenu písania článkov a textov znížiť po vzájomnej dohode.“

Ak firma zamestná zamestnanca a nepodpíše s ním zmluvu, je to čierna a nelegálna práca. Pri živnosti si mnohí myslia, že podchytenie podmienok obchodného vzťahu nie je potrebné. OMYL!

Mnoho krát v minulosti sa mi stalo, že som urobil túto chybu a dodnes nemám vyplatené faktúry za texty na web stránky a články na blogy, ktoré boli uverejnené. Firmám a spoločnostiam priniesli finančný zisk, klientov a investícia by sa im už vrátila niekoľkonásobne. Zmluva je pre mňa dôležitá, ak ju niekto nechce, ďakujem, ale bez nej nepracujem.

Texty na web stránky a články na blog „nevygrcnem“   

Oplzlý podnadpis, no inak sa k niektorým autorom na internete a v médiách nedokážem vyjadriť. O svojej práci som písal v článku o mojich štandardných pravidlách pri písaní textov a článkov.

Zhrnutie:

– naštudovanie si témy, zoznámenie sa s firmou,

– určenie kľúčových slov, stratégie a tvorivá činnosť,

– napísanie textu, ktorý odložím,

– editovanie s časovým odstupom a úprava gramatických a štylistických chýb,

– odoslanie textu alebo článku, vrátenie sa k nemu a zapracovanie požiadaviek klienta.

Skúsil som aj raz, či dva razy stránku jaspravim.sk a považujem ju za vynikajúci projekt. Za cenu 2 či 3 eurá dokážete získať článok alebo text, ktorý môže splniť Vaše požiadavky. Tu však nastáva problém… A mám s tým, žiaľ, skúsenosti…

Autori ponúkajú nízke ceny a mnohí si myslia, že dokážu písať. Omyl! Nepísaným pravidlom je, že s textom alebo článkom sa viac vytrápite, ako keď by ste si ho napísali sami.

  1. Autori naťahujú znaky, aby zvýšili cenu a zaplnili priestor, po editovaní a vyhodení „prázdneho a hluchého textu“ v článku ho skrátite aj na polovicu.
  2. Štandardom je, že autor text alebo článok na blog napíše, neskontroluje ho a pošle vám ho. Získate lacný text plný preklepov, gramatických a štylistických chýb, s ktorými sa trápite viac, ako keď by ste si text napísali sami.
  3. Mnohí si myslia, že písanie textov a článkov je práca, ktorú zvládne každý študent alebo hocikto, kto dokáže vyďobať písmenká na klávesnici počítača. Niektoré texty a články vyvolávajú vo mne zhrozenie a agresiu, zvlášť, ak autor text doslova odflákne a na kritiku zaujme urážlivý postoj!

Krátka, ale intenzívna  a negatívna skúsenosť ma naučila ignorovať túto stránku…

Slovo na záver

Nepovažujem sa za skúseného autora, aj keď za posledných 12 rokov profesionálnej dráhy som prešiel významnými médiami a mám za sebou niekoľko projektov, ktoré majú výsledky aj vďaka môjmu prispeniu napísanými článkami a textami.

Za roky, ktoré sa venujem písaniu, som vytvoril tisíce článkov a textov nielen na webe, ale aj do printových médií a novín. Ak by som to mal triezvo zrátať, pohybuje sa to cez 12 miliónov znakov vyďobaných do klávesnice, na mnohé si už ani nespomeniem.

Skúsenosti a prax kombinujem so stovkami hodín ročne venovaným štúdiu trendov v písaní na webe, v SEO optimalizácii, v médiách. Nechýba pravidelné opakovanie si gramatiky a štylistiky, čítanie a cibrenie si písaného slova. Aj napriek tomu, nepovažujem sa za ikonu alebo vzor autora v mediálnej a internetovej tvorbe.

Článkom som chcel aspoň letmo priblížiť svoju prácu copywritera a autora článkov a textov na webe, ktorej sa profesionálne venujem. Okrem vysokoškolského vzdelania v tejto oblasti, rokom skúseností a tvrdej práce písania zadarmo, mám to šťastie, že tvorbu textov a článkov na web a do médií milujem celým svojim srdcom a nie vždy je to o peniazoch.

Je len na klientoch, či sa rozhodnú pre moju prácu, alebo si vyberú niekoho iného. Obe rozhodnutia si hlboko vážim a sú pre mňa inšpiráciou do ďalšej práce a vzdelávania…  

Subscribe
Upozornenie

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
  • Pridajte si Novinky

    * indicates required
    Zadajte email na odber Noviniek.

    Register chránených dielní použije informácie, ktoré ste uviedli na tomto formulári, aby sme boli v kontakte s vami a aby sme poskytovali aktualizácie a marketing. Dajte nám prosím vedieť všetky spôsoby, akými by ste o nás chceli počuť:

    Súhlas môžete kedykoľvek zmeniť kliknutím na odkaz na zrušenie odberu v zápätí ľubovoľného e-mailu, ktorý od nás dostanete, alebo nás kontaktujte na adrese registerchranenychdielni@gmail.com. Vaše informácie budeme rešpektovať. Viac informácií o našich postupoch ochrany osobných údajov nájdete na našej webovej stránke. Kliknutím nižšie vyjadrujete súhlas s tým, že Vaše údaje môžeme spracovať v súlade s týmito podmienkami.

    We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.

  • Produkty