Môj čas, freelancera – copywritera, vypĺňa prevažne písanie článkov a textov . Táto práca, ktorú mnohí za prácu ani nepovažujú, je stále nedocenená, aj keď žiadaná. Stretávam sa s názorom, že cena za články na blog a texty na web stránky je vysoká. Mnohé firmy a jednotlivci si považujú obchodný vzťah za niečo, čo nemusia podchytiť zmluvou a písanie článkov a textov by chceli najlepšie „zadarmo“.
Rozhodol som sa teda opäť priblížiť „tajomstvo kuchyne“ copywritera a autora článkov a textov z pohľadu živnostníka na voľnej nohe v porovnaní so zamestnancom.
Priemerný plat za písanie textov a článkov
Posledná dostupná štatistika o nákladoch na zamestnanca znie: 9,70 € na hodinu pri priemernom plate. Samozrejme, platy sa líšia v závislosti od regiónu a pozície, navyše dve tretiny Slovákov priemerný plat na Slovensku na výplatnej páske nevidí. Podobne je na tom aj živnostník.
Zoberme si len priemerný plat zamestnanca v porovnaní s príjmom živnostníka a môj pohľad na vec.
Písanie článkov a textov je práca, ktorá síce nie je porovnateľná s prácou robotníka na linke alebo robotníka na stavbe, no vyžaduje si mnoho úsilia a času. Každá práca má svoje špecifiká a vážim si každého, kto pracuje, aj tých, čo prácu nemôžu získať.
Sám som prešiel niekoľkými profesiami, vrátane robotníka, predajcu zmrzliny, obsluhy v krčme či pracovníka na vrátnici. Poznám aj to, čo je to byť nezamestnaný a nemať peniaze na platenie účtov, či bežný chod domácnosti a stravu. O nedocenení jednotlivých pozícií sa nejdem rozoberať, na Slovensku je to dlhodobo známy fakt.
Svet z pohľadu zamestnanca a živnostníka
Z pohľadu zamestnanca je príjem presne toľko, koľko mi príde na účet a chápem to. Tu však začína zásadný rozdiel na cenu práce zamestnanca a živnostníka, podnikateľa.
Zamestnanec dostane výplatu v čistom. Príjmom sú aj lístky na stravu (ja som to vždy za príjem považoval), neoddeliteľnou súčasťou sú náklady na zdravotné odvody, odvedené dane a náklady zamestnávateľa na odvody.
Servis na prevádzku firmy a neočakávané výdavky či údržba strojov si zamestnanec už neuvedomuje a nestará sa o ne (pri písaní článkov je to pravidelná starostlivosť o softvér a bezpečnosť, servis hardvéru a periférnych zariadení, náklady na cestovanie, energie, administratívu, čas strávený obchodnými jednaniami).
Zatiaľ, čo taká pracovná cesta zamestnanca je časovo platená, s diétami a preplatením nákladov na ubytovanie a cestovné výdavky, pre mňa je to investícia, ktorá sa nemusí vrátiť uzatvorením úspešného obchodu. Finančné a časové náklady sú tak často len príjemne stráveným dňom na výlete spojeným so spoznávaním nových ľudí a miest…
Samozrejmosťou sú investície na základe legislatívy, daňových zákonov, zákonov o sociálnom poistení, zákonov o zdravotnom poistení, udržiavanie zdravého prostredia… Ja ako živnostník tieto problémy poznám, a preto v cene písania článkov a textov pri fakturovaní musím tieto skutočnosti zohľadniť.
S cenou článku alebo textu sa dá hýbať a vždy je na vzájomnej dohode. Klient je pre mňa prvoradý a rešpektujem jeho potreby a jeho názor, snažím sa vždy dospieť ku kompromisu, pokiaľ neočakáva, že články na blog a texty na web stránky dostane doslova zadarmo…
Cena za písanie článkov a textov je vysoká, zmluva nie je potrebná
„Cena je vysoká a zmluva nie je potrebná“, cítim často rozhorčenie a špekulácie v odpovedi na maily s textom: „Štandardne pracujem na zmluvu (text v prílohe) a cena sa pohybuje na úrovni … Pri dlhodobej spolupráci je možné cenu písania článkov a textov znížiť po vzájomnej dohode.“
Ak firma zamestná zamestnanca a nepodpíše s ním zmluvu, je to čierna a nelegálna práca. Pri živnosti si mnohí myslia, že podchytenie podmienok obchodného vzťahu nie je potrebné. OMYL!
Mnoho krát v minulosti sa mi stalo, že som urobil túto chybu a dodnes nemám vyplatené faktúry za texty na web stránky a články na blogy, ktoré boli uverejnené. Firmám a spoločnostiam priniesli finančný zisk, klientov a investícia by sa im už vrátila niekoľkonásobne. Zmluva je pre mňa dôležitá, ak ju niekto nechce, ďakujem, ale bez nej nepracujem.
Texty na web stránky a články na blog „nevygrcnem“
Oplzlý podnadpis, no inak sa k niektorým autorom na internete a v médiách nedokážem vyjadriť. O svojej práci som písal v článku o mojich štandardných pravidlách pri písaní textov a článkov.
Zhrnutie:
– naštudovanie si témy, zoznámenie sa s firmou,
– určenie kľúčových slov, stratégie a tvorivá činnosť,
– napísanie textu, ktorý odložím,
– editovanie s časovým odstupom a úprava gramatických a štylistických chýb,
– odoslanie textu alebo článku, vrátenie sa k nemu a zapracovanie požiadaviek klienta.
Skúsil som aj raz, či dva razy stránku jaspravim.sk a považujem ju za vynikajúci projekt. Za cenu 2 či 3 eurá dokážete získať článok alebo text, ktorý môže splniť Vaše požiadavky. Tu však nastáva problém… A mám s tým, žiaľ, skúsenosti…
Autori ponúkajú nízke ceny a mnohí si myslia, že dokážu písať. Omyl! Nepísaným pravidlom je, že s textom alebo článkom sa viac vytrápite, ako keď by ste si ho napísali sami.
- Autori naťahujú znaky, aby zvýšili cenu a zaplnili priestor, po editovaní a vyhodení „prázdneho a hluchého textu“ v článku ho skrátite aj na polovicu.
- Štandardom je, že autor text alebo článok na blog napíše, neskontroluje ho a pošle vám ho. Získate lacný text plný preklepov, gramatických a štylistických chýb, s ktorými sa trápite viac, ako keď by ste si text napísali sami.
- Mnohí si myslia, že písanie textov a článkov je práca, ktorú zvládne každý študent alebo hocikto, kto dokáže vyďobať písmenká na klávesnici počítača. Niektoré texty a články vyvolávajú vo mne zhrozenie a agresiu, zvlášť, ak autor text doslova odflákne a na kritiku zaujme urážlivý postoj!
Krátka, ale intenzívna a negatívna skúsenosť ma naučila ignorovať túto stránku…
Slovo na záver
Nepovažujem sa za skúseného autora, aj keď za posledných 12 rokov profesionálnej dráhy som prešiel významnými médiami a mám za sebou niekoľko projektov, ktoré majú výsledky aj vďaka môjmu prispeniu napísanými článkami a textami.
Za roky, ktoré sa venujem písaniu, som vytvoril tisíce článkov a textov nielen na webe, ale aj do printových médií a novín. Ak by som to mal triezvo zrátať, pohybuje sa to cez 12 miliónov znakov vyďobaných do klávesnice, na mnohé si už ani nespomeniem.
Skúsenosti a prax kombinujem so stovkami hodín ročne venovaným štúdiu trendov v písaní na webe, v SEO optimalizácii, v médiách. Nechýba pravidelné opakovanie si gramatiky a štylistiky, čítanie a cibrenie si písaného slova. Aj napriek tomu, nepovažujem sa za ikonu alebo vzor autora v mediálnej a internetovej tvorbe.
Článkom som chcel aspoň letmo priblížiť svoju prácu copywritera a autora článkov a textov na webe, ktorej sa profesionálne venujem. Okrem vysokoškolského vzdelania v tejto oblasti, rokom skúseností a tvrdej práce písania zadarmo, mám to šťastie, že tvorbu textov a článkov na web a do médií milujem celým svojim srdcom a nie vždy je to o peniazoch.
Je len na klientoch, či sa rozhodnú pre moju prácu, alebo si vyberú niekoho iného. Obe rozhodnutia si hlboko vážim a sú pre mňa inšpiráciou do ďalšej práce a vzdelávania…